KREATIVITET FOR UNDERVISERE
Ingen skole er bedre end skolens lærere. De skal værdsættes, inspireres og støttes.
Ved at fokusere på kreativitet får I styrket evnen til at se nye sammenhænge, nye muligheder, nye retninger og tænke innovativt.
Når de kreative muskler trænes og styrkes, vinder hele skolen og ikke mindst skolens elever.
Prioriteres og facilliteres de kreative processer rigtigt, kan det inspirere til nye værktøjer og tilgange. Tilgange, som kan styrke underviseren i at tilrette opgaver mere individuelt og personligt i hverdagen.
Det bliver sjovere, mere nærværende og inspirerende at undervise.
KREATIVITET GIVER:
- Indsigt
- Perspektiv
- Dybde
Nysgerrigheden og fantasien vækkes hos eleverne, på den måde kommer der mere motivation for læring og udvikling.
Elevernes personlige potentiale kommer frem, gødes og blomstrer.
Eleverne vinder hver gang de ses lidt mere individuelt, hvor deres interesserer, passioner og individuelle intelligenser bliver mødt i undervisningen.
Det kan gøres med små øjeblikstilpassede vinkler. Det der arbejdes med, får et twist der gør det mere relevant for den enkelte elev.
Kobles relevante billeder, analogier på det der arbejdes med, bliver det lettere at forstå, lagre og efterfølgende at bruge.
KREATIVITET SKABER:
- Fleksibilitet
- Energi
- Engagement
Men det kan være udfordrende at finde de relevante koblinger, når du står midt i en intens og travl undervisningssituation! Der er det er skønt at have en veltrænet kreativ muskel.
Nye kreative perspektiver og tilgange påvirker hele gruppedynamikken.
Elever som måske er udfordret på at stave eller regne, kan lyse ved at bidrage til fællesskabet, på andre fronter med deres kreativitet. De kan blive inkluderet på et helt nyt grundlag. De kommer til at føle sige vigtige i gruppen, fordi der bliver vigtige for gruppens fælles kompetencer.
Fællesskabet styrkes og bliver mere ligeværdigt.
KREATIVITET VISER:
- nye forbindelser
- nye muligheder
- nye løsninger
I mange kunstneriske fag taler man om inspiration, som en gave der kommer udefra. Men inspiration og kreative indfald er udefra kommende impulser i samspil med de tanker og erfaringer du selv rummer. Et samspil der bliver bearbejdet, behandlet af din kreative muskel.
Jo mere du træner din kreativitet desto lettere bliver det at føle sig inspireret og at se nye muligheder, indfaldvinkler.
Jo mere den kreative muskel trænes, desto bredere og mere farbar bliver vejen til tværfaglighed og nye tiltag.
Tiltag som vil styrke elevernes faglighed, men også deres generelle selvopfattelse, selvtillid og fællesskabet.